
Швейцарският стартъп Sun-Ways пусна пилотна слънчева електроцентрала с панели, инсталирани между релсите на съществуваща железопътна линия. Иновативната инсталация ще доставя 16 000 kWh електроенергия в местната мрежа годишно.
Железопътни линии с огромни дължини има в почти всяка страна по света. Инсталирането на слънчеви панели директно в релсите би увеличило значително производството на електроенергия, без да се отделя земя за изграждане на отделни слънчеви електроцентрали.
Идеята за поставяне на слънчеви панели между релсите на железопътна линия не е нова. Швейцарците обаче първи я доведоха до съвършенство, осигурявайки възможност за бърз монтаж и също толкова бърз демонтаж на панелите.
Железопътната инфраструктура е стратегически важен сектор и нейната експлоатация е съпроводена с повишени изисквания за безопасност. Демонтажът на слънчевите панели е необходим за проверка и ремонт на релсите, които са строго регулирани от съответните ведомства на всички страни, отбелязва Swissinfo.
Швейцарските власти са дали разрешение на Sun-Ways да инсталира уникални панели на 100-метров участък от съществуваща линия близо до малкото селце Бют в кантона Нюшател в западната част на страната. Влаковете по този участък се движат с ниски скорости – до 70 км/ч.
Тъй като инсталирането на бързо-свалящи се слънчеви панели е нещо ново, властите са предпочели да играят на сигурно, като са поискали три години тестове вместо шестте месеца, планирани от компанията, включително забрана на експерименти с панели по по-натоварените жп линии.
За монтажа и демонтажа на панели между релсите швейцарската компания Scheuchzer е разработила специална машина за полагане, която ускорява процеса. С нейна помощ 1000 м² панели могат да бъдат монтирани само за няколко часа.
Ако цялата швейцарска железопътна мрежа (приблизително 5320 км, без тунелите и слабо осветените участъци) бъде оборудвана с такива панели, годишното производство на енергия ще достигне 1000 GWh – около 2% от нуждите на страната от електроенергия.
Властите са отпуснали малко повече от 700 хиляди долара за пилотния проект. Това ще позволи доставка на 16 000 kWh електроенергия в местната мрежа годишно.
Представители на САЩ, Китай, Япония и Южна Корея вече са изразили интерес към проекта. Освен това Южна Корея планира през следващата година да стартира пилотен проект, използващ подобни бързо-свалящи се панели.
„Но панелите ще се замърсят”, ще кажат критиците. Да, обаче, последният вагон на всеки влак ще бъде оборудван със специален валяк-четка, който ще поддържа панелите в максимално добро работно състояние. Брилянтен план, надежден като швейцарски часовник.