TechNews.bg
технологии

Над облаците с горивна клетка

Всеки който очаква да чуе шума на двигателя, когато излита моторният глайдър “Antares DLR-H2”, ще остане изненадан: самолетът се вдига във въздуха почти напълно безшумно. Няма мирис на гориво. Това е така, защото Antares е първият самолет с екипаж, който се захранва изцяло с водород (H2).
Системата на горивните клетки, която позволява това да се случи, е скрита под крилата на самолета. Там се генерира цялото електричество, необходимо за електрическия двигател и електрониката на борда.
Сърцето на системата е електроден колектор от мембранен тип (MEA), разработен от фирмата BASF Fuel Cell (BFC). В колектора химическата енергия, която се отделя при реакцията на кислорода с водорода, се превръща директно в електрическа и топлинна.
Antares DLR-H2 е построен от Германския аерокосмически център и фирмата Lange Aviation, с цел да бъде изпробван потенциалът на горивната клетка за приложения в сферата на авиацията.
Във време на оскъдни енергийни ресурси горивната клетка може например да подсигури доставките, защото има много източници на водород: вятърна или слънчева енергия, природен газ или дизелово гориво. Още повече, тази система е много по-ефективна от обикновените енергийни технологии и единственият остатъчен продукт е във вид на водна пара”, споделя д-р Карстен Хеншел от BFC.
Колекторът от мембранен тип на BASF открива нови хоризонти пред инженерите: той съдържа първата в света мембрана за горивни клетки, създадена с търговска цел, която оперира при температура до 180 градуса по Целзий. Тази технология е позната в търговската мрежа под името Celtec.
Горивните клетки с този материал могат да се охлаждат от въздуха и не се налага да бъдат поливани с вода. Това премахва необходимостта от овлажнители за въздух, водни помпи, резервоари, клапани и почистващи системи.
Благодарение на Celtec, горивната клетка вече се нуждае от 1/3 по-малко компоненти и това намалява цената и с до 40%. Разработването на тази високотемпературна мембрана най-накрая позволява горивните клетки да навлязат в търговската мрежа, казва д-р Хеншел.
Всеки от колекторите MEA е включен в матрица от електропроводими графитни платки. Те свързват отделните клетки, отвеждат електричеството и снабдяват колекторите с кислород и водород. С тези обединени усилия, горивните клетки са способни да вдигнат Antares в небето.
След пробните полети на Antares, възнамеряваме да инсталираме горивната клетка в Airbus A320, където да я оптимизираме за работа при големи самолети, за да постигнем още по-добро бордово електрозахранване”, разкрива бъдещите планове д-р Йозеф Кало от DLR Щутгарт.
При инсталиране в голям самолет, горивната клетка ще бъде наистина многофункционална: за добиване на електричество, а страничните продукти топлина и вода могат да се използват като „антифриз” за крилата и снабдяване на тоалетните.
Пробните полети на DLR с Antares са предвидени да приключат през 2010 година, когато се очаква горивната клетка да полети за първи път със самолет “A320 ATRA” на DLR.

още от категорията

Тестват ново поколение въздушни технологии за гасене на пожари

TechNews.bg

5000 години съхранение на данни без загуба

TechNews.bg

Компания от САЩ обяви пробив в термоядрения синтез

TechNews.bg

Автопилотът на Tesla доказа, че е по-безопасен от човека-шофьор

TechNews.bg

3D печат на чипове намалява разходите с 90%

TechNews.bg

Бош подобрява асистираното и автоматизирано шофиране

TechNews.bg

Коментари