TechNews.bg
бизнесводещи новининовини

Топ-производител на камиони се отказа от водорода

Scania реши да заложи на електрическите превозни средства, захранвани с батерии
(снимка: Scania)

Все повече се говори за революцията на водорода, която ще направи глобалния транспорт екологично чист. Ала шведската Scania, десетата по големина автомобилна компания в света, вижда по-добър потенциал другаде.

След като вече пусна на пазара камиони с акумулатори и такива с водородни горивни клетки, компанията обяви, че е решила да заложи на превозните средства на батерии. Основният ѝ аргумент е неефективното използване на възобновяема енергия за добиване на водорода, както и допълнителната сложност на системата, разходите, безопасността и текущите фактори за поддръжка.

„Scania инвестира във водородни технологии”, гласи съобщение за пресата, „и в момента е единственият производител на тежкотоварни автомобили, чиито превозни средства [на водород] са в експлоатация при реални клиенти. Инженерите ни получиха ценна обратна връзка от тези ранни тестове и усилията ни ще продължат”.

„Въпреки това използването на водород за такива приложения ще бъде ограничено, тъй като за захранването с енергия на водороден камион е необходимо три пъти повече възобновяема електроенергия, отколкото за захранването на съпоставим електрически камион с акумулатори. Голяма част от енергията се губи при производството, разпределението и преобразуването обратно към електричество”, допълват от компанията.

Не само генерацията е проблем. „Ремонтът и поддръжката също трябва да бъдат обмислени. Разходите за поддържането на едно водородно превозно средство са по-високи от тези за акумулаторни електрически превозни средства, тъй като неговите системи са по-сложни – като обширната въздушна и охлаждаща система. Освен това водородът е летлив газ, който изисква повече поддръжка, за да се гарантира безопасността”, уточняват от Scania.

Все пак шведската компания ще „остави вратата отворена” за бъдещо разработване на камиони с горивни клетки. Но решението на Scania в полза на електрическите батерии е доста ясно и знаково за цялата индустрия.

още от категорията

Илон Мъск с ново обещание: „супер забавни, революционни видеоигри”

TechNews.bg

Samsung инвестира 350 милиона долара в аудио елита

TechNews.bg

Стартира пилотна европейска линия за фотоволтаични покривни керемиди

TechNews.bg

Wiser Technology с два нови проекта по Европейския фонд за отбрана

TechNews.bg

Тестват ново поколение въздушни технологии за гасене на пожари

TechNews.bg

Задават се възрастови ограничения за сваляне на приложения

TechNews.bg

12 коментара

Мунчо 03/02/2021 at 21:46

При производство електролиза КПД теоретично е 81% при горивната клетка също 81% което прави общо 63%. Това пак повтарям е теоретично, а реално имаме 65% за електролиза и около 45% при горивната клетка. Тогава получаваме ОБЩО 25÷27%. За това хората са направили правилно сметката, че няма смисъл. Общо КПД 25%, т.е. цената само на точка скача 4пъти.

Отговор
Мисъл?? 02/02/2021 at 17:09

Явно не сте прочели концентрирано статията. Човека ви казва че излиза прекалено неефективно да се произвежда, съхранява и транспортира водород. 2/3 от енергията му отива за тази работа вместо да се използва директно електричеството както с батериите. Мислите ли че вие знаете по добре от него как се прави, съхранява и използва водород и то ефективно??

Отговор
Фофу 30/01/2021 at 21:11

Presspapie 29/01/2021 22:23 а ти поискай мозък от някой монополист.

Кой ще даде на потенциален противник каквото и да било. Хелият заедно с нефта, каучука и още много други са били суровини със стратегическо значение и във време когато е било ясно, че идва война всеки ги е стискал за себе си.

Дори американският милионер Хауърд Хюз прави най-големият самолет за времето си от дърво, защото алуминият е бил на разоложение само на военните. Въпреки, че самолета бил контракт за военна разработка.

Гледай “Авиаторът”, ако още не си.

Отговор
Петър 30/01/2021 at 20:03

Колко от Вас знаят че чистият водород дори в ограничени количества изтърван в атмосферата прави обемен взрив,а сегашното обучение на шофьорите и отношението им към безопасността е под съмнение,тир на водород си е камикадзе на магистралата

Отговор
Presspapie 31/01/2021 at 01:20

Вода гази жаден за водород и кислород ходи
Електролизата на водата е измислена преди 300години от Фарадей

Отговор
Presspapie 31/01/2021 at 01:22

Виж
Water fuel cell измислени от Стенли Майер в САЩ

Отговор
Тошо 30/01/2021 at 16:33

В Япония общински обслужващи бусчета са на водород.

Отговор
Гого 30/01/2021 at 15:02

Колко е КПД при производството на електрическа енергия? Останалата енергия се изхвърля като топлина.

Отговор
Presspapie 29/01/2021 at 22:21

hho-bulgaria-com

Отговор
Presspapie 31/01/2021 at 01:25

hho-bulgaria-com
Water fuel cell
Fuel cell
Няма нужда от батерии които не са екологични

Отговор
Симо 29/01/2021 at 19:54

И правилно, изключително умно решение, спомнете си за дерижаблите, LZ129 Хинденбург… Имало е или са предизвикали умишлено изтичане на Водород (агент дето да им срине бизнеса?) и от статично електричество искра (или от агента?) и сичко лумна, инцидента остана неизяснен- беше интересен филм по Дискавъри или Хистори чанел

Отговор
Presspapie 29/01/2021 at 22:23

Германците да искали хелий от монополистите САЩ но те не са им продавали

Отговор

Коментари