TechNews.bg
актуалноновини

4 често срещани заблуди относно соларните панели

Фотоволтаиците на покрива не могат да гарантират енергийна самодостатъчност на домакинствата, предупредиха немски специалисти (снимка: CC0 Public Domain)

Търсенето на покривни фотоволтаични системи продължава да расте, гонено „по петите“ от това на батериите за домашна употреба. Наскоро германската асоциация на потребителите Verbraucherzentrale NRW се обърна към купувачите в опит да изясни някои детайли, за да намали погрешните очаквания относно фотоволтаичните инсталации, които биха могли да разочароват потребителите.

„Важно е да сте наясно с личните цели при използването на фотоволтаици и след това да съберете повече информация. По този начин разочарованията могат да бъдат избегнати и слънчевата енергия може да се използва наистина ефективно“, каза Зьорен Деманд, анализатор по темите на енергийния преход в потребителската асоциация.

Самодостатъчност? Едва ли

Първото погрешно схващане е убеждението на хората, че могат да станат енергийно самодостатъчни с фотоволтаични системи и системи за съхранение. Това не е вярно, тъй като фотоволтаичните системи и решенията за домашно съхранение могат да покрият само определена част от годишното потребление на електроенергия в домакинствата.

Степента на самодостатъчност, която може да бъде постигната, е между 25% и 90%, в зависимост от нивото на консумация на енергия и дали е инсталирано решение за съхранение. Особено през зимните месеци количеството слънчева енергия, което може да бъде генерирано, далеч не е достатъчно за задоволяване на нуждите на обитателите на дома. Затова става нужно закупуване на електроенергия от мрежата.

Пълна енергийна самодостатъчност може да се постигне само с допълнително сезонно съхранение, като например водород. „Това обаче е технически сложно и едва ли има икономически смисъл за жилищна единица“, каза Деманд.

Солари+батерии

Друго погрешно схващане е свързано с убеждението, че фотоволтаичната система си струва само в комбинация с батерия. Някои собственици на жилища изглежда вярват, че подаването на слънчева енергия към мрежата не е финансово привлекателна опция.

„Фотоволтаичната система си струва финансово, дори и без съхранение“, коментира Деманд. „Ако инсталирането на батерия в допълнение към фотоволтаичната система е осъществимо, това решение зависи от редица фактори – главно от потребителския профил на дома и разходите за електроенергия“.

Ориентация

Verbraucherzentrale NRW също опровергава идеята, че покривите с южно изложение винаги са по-добри за монтажа на фотоволтаични системи от покривите с изложение изток-запад. Не става въпрос само за генериране на възможно най-много слънчева енергия, а за генериране на електричество, когато е необходимо.

Годишният добив на фотоволтаична система на покрив изток-запад възлиза на около 80% в сравнение с покрив с южно изложение. Въпреки това, добивът от слънчеви системи на покриви с ориентация изток-запад може да се разпредели в течение на целия ден, тъй като PV системите се радват на значително количество слънце сутрин и вечер.

Плъг-ин панели

Много хора, които нямат покриви с условия за фотоволтаични инсталации, обмислят инвестиции в „плъг-ин“ соларни устройства. Те могат да бъдат прикрепени към балкони или поставени в градини. Въпреки това потребителите не бива да се надяват, че могат да захранват с тях домакински уреди като кафе-машини – това са погрешни очаквания и хората могат да останат разочаровани.

„Тези панели са особено подходящи за покриване на базовото натоварване в домакинството“, обясни Деманд. „Електричеството се използва директно – например за телефон, интернет рутер или радиочасовник“.

Уредите, които изискват много мощност за кратко време – каквато е кафе-машината – не биха могли да се захранят от „плъг-ин“ модули, в такива случаи домакинството следва да прибегне до електричество от мрежата.

още от категорията

Илон Мъск с ново обещание: „супер забавни, революционни видеоигри”

TechNews.bg

Samsung инвестира 350 милиона долара в аудио елита

TechNews.bg

Стартира пилотна европейска линия за фотоволтаични покривни керемиди

TechNews.bg

Wiser Technology с два нови проекта по Европейския фонд за отбрана

TechNews.bg

Тестват ново поколение въздушни технологии за гасене на пожари

TechNews.bg

Задават се възрастови ограничения за сваляне на приложения

TechNews.bg

75 коментара

Фофу 24/03/2023 at 14:36

Някой малоумник явно толква се е вживял по мен, че вече си е внушил че е мен. Клиника брат и сериозно лечение.

Отговор
Фофу 22/03/2023 at 15:59

Аз съм тъп и смотан и всички знаят това

Отговор
Пиночет 22/03/2023 at 15:16

За всички русофилистици безродни има по един клон на дърво в България !!!!

Отговор
Тодор 22/03/2023 at 07:33

Каквото и да говорим,ще ни накарат да преминем към фотоволтаици/икономически,когато цената на ел.ток стане 1 лев./Но фотоволтаиците не могат да бъдат базова енергия и са солидна инвестиция,която бавно се изплаща във времето.И най-важното-животът на панелите е 20 години,но те са по-евтината част от системата.Инверторите,които са между 5 и 50 хил лв/в зависимост от мощността/,имат 5-6 години живот,а на батериите,които са най-скъпата част от системата,също толкова максимум

Отговор
Врял и кипял 21/03/2023 at 23:02

Докато са тия цени на ел.енергията на регулирания пазар няма никакъв икономически смисъл от фотоволтаици(освен за вилата в гората къде няма мрежа).

Отговор
Yasen 21/03/2023 at 11:47

Всъщност и зимата може да се генерира не лошо количество енергия, но трябват повече панели.

Отговор
Vdimirrova 20/03/2023 at 14:26

Толкова много глупости пишете на тази тема, че нямам думи, с които да ви оборя. Всичко това, слънчеви панели и разни ваши бла Бла са фантасмагории и пълно фиаско. Аз имам от 15 г. такава соларна система – немска, която работи до ден днешен без никакви проблеми, но нямам система за съхранение на топлинната енергия. Това, което имам от 15 г. Насам ми е показало много. Аз имам целогодишно 1т. Вряла топла вода, с което се притоплям в есенните месеци и пролетта. Бойлери не включвам, но през лятото тази енергия отива навън. Направила са съм хиляди проучвания, разговарял съм на тази тема едва ли не и със св. Синод, но истината е една – трябва система за съхранение на Топлинната енергия. Преди 15 г. Заводът производител не предлагаше такива екстри. Сега вече ги произвежда и в скоро време ще си поръчам и няма да чакам глупави коментари и неадекватни чиновници в МЕ, които не знаят къде и защо са там. Доверете се на квалитетни фирми извън България и действай те. Няма да съжалявате. В България е фул от неграмотници. Не им се доверявайте. Пиша ви, защото 15 г. това чудо го имам и го експлоатирам 0и нямам и не съм имала никакви проблеми, освен от ЧЕЗ…

Отговор
, Хан 20/03/2023 at 19:25

В статията коментира Немски анализатор Зьорен ..нищо общо с БГ,четете моля

Отговор
Четете моля!!!!!!! 21/03/2023 at 02:44

Става въпрос за ЕЛЕКТРИЧЕСКА а не топлинна енергия.Панелите нямат нищо общо.Освен в главата на неграмотник.

Отговор
Гергана 27/04/2023 at 10:17

Здравейте,
бихте ли описали вашата система и производителя.
Благодаря

Отговор
обикновен човек 20/03/2023 at 06:48

къф панел бе ? с такива заплати как става това? С 800 лв чисти пари които не стигат за ежемесечните разходи как става да мислиш и за панели?

Отговор
Камен 20/03/2023 at 07:08

Работи за 2200. Това е една нормална заплата.

Отговор
Anonymous 20/03/2023 at 10:45

Кажи къде за тези пари и отивам ,ако ме вземат

Отговор
Георги Панов 21/03/2023 at 09:58

Благоевград фирма Соларпро 3-4 хиляди заплата

Отговор
Съвет 20/03/2023 at 11:31

Не бива да си толкова самодоволен. Животът е като колело – днес си горе, утре…
Знаеш приказката “Няма винаги да е така”. Ако не я знаеш, прочети я. Може да я разбереш.

Отговор
Преброител 20/03/2023 at 19:18

Докато се имаш за обикновен човек ще пишеш глупости…800 лв, защо, какъв ти е проблема…мразиш да мислиш, тук се говори за бъдещето на децата ни, и внуци, Ти плачеш за доходи…Работи с главата…

Отговор
Слави 20/03/2023 at 21:23

Кат пушиш и пиеш алкохол и всягакви течни ненужни неща+кат ядеш ненужни храни и ако ходиш до тоялетна с колата със СИГУРНОС ТРЯБВА И ДА ПРОДИШ.Ако си вълшебник без проблем ще ти остават примерно 400лв.

Отговор
Невена Петкова 19/03/2023 at 21:09

Само да кажа- пак дискриминация! Имащите газова инсталация нямат право на държавни средства за солари. Имат избор – гладен ,но на топло, или сит, обаче измръзнал.

Отговор
Валери Стоилов 19/03/2023 at 19:02

Кой кавото му е кеф да си гради. Имам 4 панела с акомулатори , покриват ми осветлението , компютрите телевизията и итернета . За 10 години печалбата покри раходите и остнаха пари за нови акомулатори (демек сме на нула ) . Ала нефинансовите печалби са повече – комфорт , спокойствие … Надявам се , тези който търсят бърза печалба да помислят , даже коги си купуват тоалетна чиния …

Отговор
Anonymous 20/03/2023 at 10:33

Акумулатори

Отговор
Галя 20/03/2023 at 11:33

…де да беше само това…

Отговор
Публикувано 19/03/2023 at 12:23

Не се занимавайте с глупости. Допълнителни проблеми. Насочете енергията другаде.

Отговор
Стефан 19/03/2023 at 10:18

Всичко Руско трябва да се унищожи,паметници,центрове и най важно АЕЦ Козлодуй.Купувайте фотоволтаици в несвяст и ще сте независими от ЕРП.А газа от Америка на четворна цена.ЧЕСТИТО.

Отговор
Стефаница 19/03/2023 at 11:26

Газа отдавна е по-евтин от рашастанския , а панелите и ел мобилите са ужасния ужасТ на всички копейки ! ЧЕСТИТО

Отговор
Румен 20/03/2023 at 14:04

Май не си наясно с цените. Не вярвай на мейнстрийма,а проверявай и мисли!

Отговор
Поли 20/03/2023 at 14:57

Като го купувахме от Раша, беше по 1,1лв за кг,а после стана 6,90лв за кг. Пък в момента 2,50лв за кг. ФАКТ

Отговор
Anonymous 21/03/2023 at 19:59

Така ли? Защо ли не го усещам по сметките си вкъщи? Всеки месец е с различна цена, наложи се да се откажем от равните вноски, тази зима сметките ни бяха двойни и тройни даже… Не ми обяснявайте колко сме добре!

Отговор
Soni 19/03/2023 at 13:04

Всички са китайски

Отговор
Петър 19/03/2023 at 13:32

Не се унищожава нещо което работи. Първо да се унищожат профашистките организации в украйна.

Отговор
Лятиф 19/03/2023 at 15:03

Защо в Украйна първо трябва да се почне от Русия тъй като цялото ръководство е фашистко.

Отговор
Anonymous 20/03/2023 at 02:29

Някой е унищожил твоя мозък май…

Отговор
Дидо 20/03/2023 at 06:26

Зомби глупак!

Отговор
Anonymous 19/03/2023 at 21:56

Има много дупедафци това е положението.

Отговор
Anonymous 19/03/2023 at 21:57

Има много дупедафци това е положението. Спасов Емил

Отговор
мхм 20/03/2023 at 00:00

Ей русопитек слабоумен, заминавай си за кочината и не ни хаби въздуха тук!

Отговор
Бай Хой Толстой 20/03/2023 at 09:42

А сакаш ли го вденем,сельо?

Отговор
ОБЕКТИВЕН 20/03/2023 at 14:43

ТИ СИ КАТО ТЪПИТЕ УКРОПИТЕЦИ ,КОИТО ПО ЗАПОВЕД НА ФАЩ СИ УНИЩОЖИХА ДЪРЖАВАТА МНОГО СИ ГЛЪМПЕР СКОРО ЩЕ ГО РАЗБЕРЕШ!

Отговор
Оня с коня 20/03/2023 at 18:08

Това русофилистиците се отличавате с тотална липса на главен мозък.Също както при медузите,с които сте близки родственици.

Отговор
Оня с коня 20/03/2023 at 18:09

Това русопитеците се отличавате с тотална липса на главен мозък.Също както при медузите,с които сте близки родственици.

Отговор
Anonymous 20/03/2023 at 23:23

Итересно като те пратят на фронта в Украйна срещу Русия по заповед на сащ каква песен ще пееш

Отговор
Ооооо 20/03/2023 at 23:23

Итересно като те пратят на фронта в Украйна срещу Русия по заповед на сащ каква песен ще пееш

Отговор
Фифо 20/03/2023 at 21:27

Стефчо,да не те е напекло слънцето,я бягай да пазиш моча.

Отговор
Асан 21/03/2023 at 22:01

Идиот.

Отговор
Доволен 19/03/2023 at 09:55

Технологиите са достатъчно напреднали, за да удовлетвори едно домакинство на 80% без никакви икономии и график за консумацията. Аз апликирах на моите панели нано-покритие, което ги предпазва от замърсяване и ми вдигна производителността средно с 6% за 3 години.

Отговор
Димитър 19/03/2023 at 16:22

Без график и без батерии ще покриеш консумацията ама друг път , освен ако нямаш соларен парк.

Отговор
ОБЕКТИВЕН 20/03/2023 at 14:48

НАУЧИ СЕ ДА ПИШЕШ БЕЗ ЧУЖДИЦИ ,ЗАЩОТО ЗАМЪРСЯВАШ ЕЗИКА БЪЛГАРСКИ,”АПЛИКИРАХ”.ИМА ПРЕКРАСНИ БЪЛГАРСКИ ДУМИ ,КАТО ПОСТАВИХ И НАЛОЖИХ,КОИТО МОЖЕ ДА ИЗПОЛЗВАШ !

Отговор
Ралица 11/02/2025 at 15:45

Сам ли си поставите това покритие или ви го предложи фирмата изпълнител?

Отговор
Димитър 19/03/2023 at 09:07

Аз съм с 8 панела и всичко си монтирах сам.Ако си направите добър график през деня се захранва всичко-2 бойлера,термо помпа,фурна ,съдомиялна,пералня и т.н.При това положение не ми трябва да връщам към EVN защото няма какво.На мен батериите са ми бойлерите. Трябва да си много глупав за да твърдиш че от панелите няма полза.Поздрави!

Отговор
Иван 19/03/2023 at 11:38

Вярно с Оригинала!!!

Отговор
Мони 19/03/2023 at 22:49

А зимата си покриваш само кибритените клечки и ни разправяй глупости

Отговор
Димитър 25/03/2023 at 10:20

Зимата ми покрива на 100% отоплението,пък ти ако искаш вярвай. На туй отгоре се отоплям на ток.

Отговор
Ралица 11/02/2025 at 15:47

Здравейте, когато няма слънце как стоят нещата и на коя фирма са вашите панели? Какво става през нощта щом нямате батерия и как така бойлери те са ви батерии..?

Отговор
Петър 19/03/2023 at 08:43

Тези панели са ала бала! Вредите от тях са по-големи от ползите. Освен за производителите и за накачените около тях далавераджии. На днешния ден истинския източник на енергия все още е АЕЦ! Всичко друго е бош лаф.

Отговор
Бай Х. 19/03/2023 at 11:29

И от Миг 29 по-хубав изтребител няма и за това ще си ги държим, докато ръждясат догодина.

Отговор
Аладин и 40 те панела 19/03/2023 at 08:35

Системата си работи отлично но истината е че тока не стига.Просто трябва да се пести.Вече 3 години работи и няма ядове. Не продавам на електротехника и не искам да ги видя.

Отговор
Рамица 11/02/2025 at 15:49

Колко панела и сте и за какъв разход?

Отговор
МУРГИНА 19/03/2023 at 05:46

НЕ СЕ ЗАНИМАВАТЕ С ГЛУПОСТИ ТОЯ ПАНЕЛ СЛЕД ТРИ ГОДИНИ МУ ПАДА КПД-то НА 8-та Е ЗА СМЯНА…..КОЙ КАК СИ РЕШИ ЗА МЕНЕ ТВА Е ЗА КЪМПИНГ

Отговор
Мнение 20/03/2023 at 11:38

И аз съм на това мнение. Тези, дето са се минали, умират да се хвалят, барем и някой друг да се мине.

Отговор
Иван 18/03/2023 at 23:23

Можеше и да позволят подаване към мрежата и електромера да приспада подаденото от консумираното, без да се изкупува от дружествата на завишени цени, както е в нормалните държави, мислещи за екология, но приеха само ползване за собствена консумация.

Отговор
Павел 19/03/2023 at 03:27

Вие нормални ли сте? В Англия само монтажа ви е 3000лири отделно ако искате да продадете Ел. Енергия ще ви спускат от комисионни и разрешителни. А в Бг за да продаваш на чез, еон и другите шайки ти искат 10к лева само за отваряне на партида. За 30кв излиза към 100к лв за да продавате. И разрешителните са за 6 месеца. Тоест след 6 месеца пак рушвет инъче ти спират кранчето

Отговор
Иво 19/03/2023 at 05:00

Павел ти констатира неща които се знаят но какво направи да не е така Ти си не нормалния не Иван който дава умна идея

Отговор
Барбарон 19/03/2023 at 19:43

Това ,че си с договор към ЕРП за 6 месеца е само в + ,защото си на ниска изкупна цена.Номера е след тези 6 месеца ,защото тогава можеш да минеш на свободен пазар и цената на енергията която продаваш да е двойна.

Отговор
Юнус 19/03/2023 at 06:54

Точно така трябва да е излишъка да се връща към мрежата и през ноща да си го ползваш например, тогава наистина си има смисъл да си сложиш панели.

Отговор
Димитър Ч. 21/03/2023 at 08:55

Съгласен.

Отговор
Дафина 19/03/2023 at 07:59

Звучи добре – при(с)падащ електромер 🙂

Отговор
Иванова Емилия 19/03/2023 at 09:43

Точно…в Италия на жилищния блок монтирахме по 10 панела за апартамент и работи перфектно от 2010г.Електричеството отива в дружеството, но те ти изплащат излишъка…. печалбата за години наред ми е доста добра….В България чрез прекупвачи и нагаждачи се прави всичко в ущърб на производителя

Отговор
Георги Димов 20/03/2023 at 10:28

Ваньо, вижда се че много неща не са ти ясни.
Ако позволят на всеки да връща в мрежата, ще се получат такива дисбаланси с които почти никой не може да се справи!
Как си представяш тая работа?
През деня да гасят някоя от централите ли?

Отговор
Георги1 18/03/2023 at 23:03

Дрън дрън пропаганда на токоцентралите защото ще си загубят клиентите ,от 6 панела ще имате ток за бойлер осветление телевизор и за кафе от кафе машинка

Отговор
- 18/03/2023 at 23:18

да, но за максимум 5 часа на ден, ако няма облаци, но иначе си прав, бойлер, фурна и пералня през деня, са без проблем

Отговор
Шиес 19/03/2023 at 08:29

6 панела са най-много 3 киловата. Ще имаш за тези всичките ток, ама друг път

Отговор
еХперт 19/03/2023 at 11:33

3кВт по 5-6 часа на ден са 15кВтч на ден. Едно пране е 3кВтч, един бойлер 80л е около 5 кВтч, кафето няма и един кВтч. Ти всеки ден по 5 перални ли пускаш?

Отговор
Бай Х. 19/03/2023 at 11:33

3кВт по 5-6 часа на ден са 15кВтч на ден. Едно пране е 3кВтч, един бойлер 80л е около 5 кВтч, кафето няма и един кВтч. Ти всеки ден по 5 перални ли пускаш?

Отговор
ФЕЦ 20/03/2023 at 07:45

Имам 16 панела и батерия от 200 А вече се отоплявам на ток и спестявам около едни 300 лв

Отговор
Peshak 20/03/2023 at 17:52

Браво!

Отговор
Милка 22/03/2023 at 12:38

Коя фирма сте ползвали да ви направи системата?

Отговор