TechNews.bg
водещи новинииновацииноваторскиновини

Революция в електромобилите: 10 минути зареждане за 1200 км

Използването на твърдотелни батерии ще осигури по-бързо зареждане и по-голям пробег на електрическите превозни средства (снимка: CC0 Public Domain)

Японският автомобилен гигант Toyota обяви пробив в производството на материал, използван в твърдотелните батерии. Компанията определя иновацията като значителна стъпка напред, която ще намали времето за зареждане и ще увеличи рязко пробега на електромобилите.

Toyota обещава твърдотелна батерия за пробег от 1200 км или 745 мили, която може да се зарежда за 10 минути и дори по-малко, по думите на Кейджи Кайт, президент на центъра за въглеродно неутрални разработки в компанията, в интервю за Гардиън. Производството на такива батерии ще започне през 2027 г.

Анализаторите на пазара смятат, че Toyota изостава от конкурентите в сегмента на електрическите превозни средства. През юни 2022 г. компанията изтегли 2700 от първите си електромобили, поради опасения, че колелата могат да паднат.

А миналия месец Британският орган за рекламни стандарти забрани рекламите на Toyota и Hyundai, заради преувеличаване на скоростта, с която могат да се зареждат, и подвеждане на потребителите относно наличието на точки за бързо зареждане в Обединеното кралство и Ирландия.

Конкурентът BMW за първи път обяви планове за преход на своите плъгин хибриди и електромобили към твърдотелни батерии през 2017 г. А японската Nissan обеща да пусне електрически автомобил с твърдотелни батерии до 2025 г.

Samsung планира да започне масово производство на твърдотелни батерии до 2027 г. – тези батерии ще се използват както в мобилни устройства, така и в електрически превозни средства.

По-безопасни, по-дълготрайни, по-малки и по-леки от литиевите, твърдотелните батерии се разглеждат като потенциален пробив за електрическите превозни средства, тъй като обещават да намалят времето за зареждане, да увеличат капацитета и да намалят риска от пожар, свързан с литиево-йонните батерии с течен електролит. Но твърдотелните батерии са по-трудни и скъпи за производство, което ограничава техните комерсиални приложения.

Дейвид Бейли, професор по бизнес икономика в университета в Бирмингам, коментира пред Гардиън, че ако твърденията на Toyota са оправдани, това може да е повратна точка за бъдещето на електрическите превозни средства: „Често пробивите се случват на етап прототип, но след това е трудно да се увеличи мащабът. Ако това е истински пробив, той може да промени играта, светия граал на превозните средства, задвижвани с батерии”.

От Европейската федерация за транспорт и околна среда коментират пред Ройтерс, че въглеродният отпечатък може да бъде намален с 39%, ако автомобилите използват твърдотелни батерии – с твърди електроди и твърд електролит, вместо литиево-йонни батерии.

Освен това твърдотелните батерии изискват по-малко графит и кобалт – метал, който се произвежда главно в Конго, където има голям неформален сектор, използващ детски труд.

още от категорията

Илон Мъск с ново обещание: „супер забавни, революционни видеоигри”

TechNews.bg

Samsung инвестира 350 милиона долара в аудио елита

TechNews.bg

Стартира пилотна европейска линия за фотоволтаични покривни керемиди

TechNews.bg

Wiser Technology с два нови проекта по Европейския фонд за отбрана

TechNews.bg

Тестват ново поколение въздушни технологии за гасене на пожари

TechNews.bg

Задават се възрастови ограничения за сваляне на приложения

TechNews.bg

6 коментара

Томмм 13/07/2023 at 12:16

Света е пълен с хора които ти обясняват как нещо не може да стане. Добре че има и малцинство, което движи света наред?

Отговор
Том 13/07/2023 at 12:14

Света е пълен с хора които ти обясняват как нещо не може да стане. Добре че има и малцинство, което движи света наред?

Отговор
Джипко Бибитков 12/07/2023 at 18:08

То хубуу, батериите ще могат да се зареждат за 10 мин, ама 1200км пробег ще означава поне 250kWh батерия…
И за да се зареди такава батерия от 20% до 80% за 10 мин ще трябва зарядна станция около мегават…
Къде са тези станции? И как ще се осигури подобна инфраструктура ?

Отговор
БМДТ 13/07/2023 at 07:25

Напълно съм съгласен. При нас има двигатели с мощност 1MW. Кабела се монтира от двама човека и е 6 kV, за което се изисква 4-та квалификационна група, която пък се придобива след много месеци.
Та не знам как за 10 минути ще вържат куплунга, да не говорим за друго.

Отговор
Коце 13/07/2023 at 09:17

Не ги мислете! Предполагам толкова скептично е изглеждало и изграждането на инфраструктура за зареждане с бензин! Та, по дяволите, това са си абсолютно бомби, заложени през 4-5 км в гъсто населени райони!!! Които трябва да се обслужват от кой знае какво квалифицирани специалисти!!!

Но както виждате – всичко това днес е факт и дори не се замисляме по темата от този ѝ аспект.

Така че, ако нещата тръгнат в тази посока, бизнесът ще намери решенията, които ни изглеждат невъзможни към момента.

Отговор
Джуджето от кремълския лес 13/07/2023 at 13:20

Всяка подстанция на ЕСО и ЕРДружества могат да осигурят такива мощности ,а такива постнции има по 2-3 в големите градове

Отговор