TechNews.bg
е-обществотехнологии

Сензори следят доматите от почвата до трапезата

Сатору Хаяши е заместник-председател на борда на директорите във Fujitsu Technology Solutions. Икономист по образование от Токийския университет, Хаяши-сан е и президент на Японския бизнес съвет в Европа. Организацията представлява компании от Страната на изгряващото слънце, подпомагайки работата им на Стария континент. Въпреки натоварената си програма по време на Fujitsu Forum 2011 в Мюнхен, Хаяши-сан разговаря ексклузивно с TechNews.bg за бъдещето на облачните технологии и подобряването на качеството на човешкия живот. Области, в които компанията Fujitsu се чувства отговорна да се развива.

Г-н Хаяши, Fujitsu залага много на бизнеса с облачни услуги. Не смятате ли, че трябва да има общи регулации, приети от вас и вашите конкуренти, за да се стимулира този пазар?

В индустрията има инициативи за стандартизация на нивото сигурност. Но мисля, че това ще отнеме време.

Колко време ще е необходимо?

Не бих могъл да зная. Изискванията към сигурността зависят от доставчика на услуги. Ако говорим за доставчиците на облачни услуги в публичния сектор – техните изисквания могат да не са толкова стриктни колкото предложенията за облачни услуги към частни фирми.

И личното ми мнение е, че най-вероятно индустрията няма лесно да разпространи помежду си общи стандарти за сигурност. Затова в предлагането на облачни услуги ние от самото начало въвеждаме собствени правила зa сигурност, основани на доверие, и нивото ни на сигурност е по-високо.

Кое е типично за японския ИТ пазар в сравнение с европейския?

Японският ИТ пазар е склонен към затвореност, особено в миналото беше така. Основно е схващането, че всеки клиент има различни изисквания и от негова гледна точка той би желал да има на разположение различни решения, разработени специално за него. Ако говорим за модификации, клиентите в Япония са по-взискателни, отколкото европейците.

Смятате ли, че като потребители японците са по-информирани от европейците?

Не бих казал. Мисля, че по-скоро японските клиенти са свикнали да разчитат на поддръжка от страна на самия ИТ вендор. В повечето случаи доставчиците заделят бюджети за следпродажбена поддръжка. Така че клиентите получават цялостно решение. За разлика от Европа, където ИТ отделът на клиента решава как да организира следпродажбеното обслужване и избира измежду много доставчици на услуги.

И що се отнася до взаимоотношения между ИТ вендори и клиенти, в Япония те са много по-близки, отколкото тук, в Европа.

Имахте силни позиции с компютрите за потребителския пазар. Но напоследък Fujitsu сякаш се представя по-скромно в този сегмент. Каква е причината?

За потребителския пазар сменихме курса още преди три години. Имахме потребителски и професионални линии и при настолните, и при преносимите компютри. Да се поддържат две различни продуктови линии е доста скъпо, защото потребителските продукти аутсорсвахме в Китай, а бизнес продуктите се произвеждаха във Fujitsu Япония. Потребителските продукти се оказаха труден бизнес, често имахме проблеми с нереализирани наличности, което се отразяваше отрицателно на компанията. Доста скъпо начинание.

Затова, когато компанията стана 100% Fujitsu, ние обединихме тези две продуктови линии. Сега имаме само една продуктова линия, в която предлагаме компютри за бизнес клиенти и за крайни потребители. Към потребителя са насочени най-вече продуктите ни от нисък клас. Може да смятате, че присъствието ни на потребителския пазар е по-слабо от преди, но причината е, че решихме да оптимизираме разходите и процесите в компанията. Усилията ни, насочени към увеличаване на продажбите в потребителския сегмент, са не по-малки от тези за продажби в бизнес сегмента.

Как според вас компютърните технологии могат да повлияят положително на развитието на обществото в бъдеще?

Това е любимата ми тема. Мисля, че информационните и комуникационни технологии могат силно да подобрят качеството ни на живот. Нашата визия е „човекоцентрично интелигентно общество“ (Human Centric Intelligent Society).

Земеделието например е най-вече ръчно обработване. В много страни то вече се сблъсква с проблемите на приемствеността. Хората, които обработват земята, остаряват, а техните деца не искат да стават фермери. Трябва да има начин познанията им да се съберат и споделят с хора, които искат да бъдат земеделци. Fujitsu работи тясно с тях при създаване на своите технологии.

Бихте ли разказали за някоя от тези технологии?

Например, сензорната технология. Fujitsu има сензори, които се поставят в почвата, за да уловят влажността й, да определят какво наторяване е необходимо и неща от този род. Имаме също камера, която пази записи как фермерът е организирал деня си. Всичко това се улавя и съхранява в огромна база данни и може да бъде споделено с хората, инвестирали в бизнеса. Самите фермери или компаниите, които купуват земеделски продукти, могат да следят как се добиват доматите и т.н.

Имаме подобно решение и в млекопроизводството. Една област, в която досега също не са се използвали информационни технологии. Пак използваме сензори, за да проверим състоянието на кравите и това дали те са здрави или пък обратното. Кравата трябва да е бременна, за да дава мляко, нали така? (журналистът вдига рамене – б.ред.) Състоянието й се наблюдава и всички данни постъпват в информационна база.

Има много, много области, в които технологиите могат да се приложат. А когато съберем информацията и приложим механизъм за нейното анализиране, получаваме мъдрост, извлечена от практиката.

Компаниите в наши дни обичат имиджа на загрижени за природата. С какво поведение се заслужава подобен етикет?

Fujitsu беше отличена като най-зелена ИТ компания от Computerworld. Правим много, за да можем да се наречем „зелена“ компания. Едно от нещата, изложени на тазгодишния форум, е нашият лаптоп Zero-Watt. Той не консумира енергия в режим на готовност. Опитваме се да ограничим потреблението на електричество в оборудването ни по всеки възможен начин.

По-евтино ли е за индустрията да произвежда „зелени“ ИТ продукти?

Не мисля така. За да произвеждаш „зелени“ продукти, трябва да направиш допълнителни инвестиции в разработването и създаването им като устройства. Разходите не са по-малки. Но мисля, че ИТ компаниите като нас трябва да правят това от отговорност към обществото. И ще продължаваме да го правим.

Понякога клиентът трябва да плати по-висока цена за продукта, за да се покрият някои от разходите. Нашият аргумент е – да, малко по-скъпо е, отколкото при конкуренцията, но ако помислите за себестойността на притежание и това, че консумацията на електрическа енергия е ниска и в дългосрочен план разходите ви са по-малки – решението на конкуренцията излиза по-скъпо. Когато става дума за консумиране на енергия, нашите продукти по-ефективни.

Въпросите зададе Николина Филипова

още от категорията

Тестват ново поколение въздушни технологии за гасене на пожари

TechNews.bg

За собствениците на уебсайтове: WEB-T превежда автоматично на 24 езика

TechNews.bg

БАИТ създаде работна група за изкуствен интелект

TechNews.bg

5000 години съхранение на данни без загуба

TechNews.bg

Няколко ведомства бяха офлайн за часове

TechNews.bg

ОАЕ въвежда AI обучение още в детските градини

TechNews.bg

Коментари