TechNews.bg
актуално

Над 57% от смартфоните у нас работят с Android

Около 56% от потребителите на смартфони у нас използват неограничен пакет мобилен интернет към тарифния си план
Около 56% от потребителите на смартфони у нас използват неограничен пакет мобилен интернет към тарифния си план

Потребителите, попадащи във възрастовата група 18-34 години, са най-активни в използването на смартфони. Над 90% от тях живеят в столицата и областните центрове на България. Също толкова е делът и на потребителите, чиито домакинства имат доходи над 1000 лв. месечно.

64% от анкетираните използват смартфон, твърди проучване на агенция Pragmatica, осъществено в партньорство с digitribe сред 560 души. Извадката е квотна – по пол и възраст, като 29,2% от участниците са на възраст между 18 и 24 години, 35,1% са на възраст между 25 и 34 години, а третата представена група е на 35-44 годишните – 19,6%. По пол, проучването е разпределено почти равномерно между мъже и жени, уточниха авторите на проучването.

Един от основните изводи от проучването е, че над 57% от собствениците на смартфони използват телефони, работещи с операционната система Android. На второ място по пазарен дял е iOS на Apple с далеч по-скромните 12% дял, а третата позиция е за Symbian на Nokia.

Най-често използваната марка смартфони е Samsung с 35,7% пазарен дял. На втора позиция е Nokia със 17,8% пазарен дял, следвана от HTC с 14,5% от отговорите. “Разликата между пазарните дялове на Symbian и Nokia на пазарите съответно на операционни системи и мобилни телефони може да бъде обяснена с недостатъчната запознатост на потребителите с операционните системи, които използват,” смята Христо Ласков от digitribe. Затова и около 15% от участниците в проучването твърдят, че използват “друга” операционна система.

Въпреки не особено задълбоченото познание по операционни системи, обаче, потребителите използват активно интернет през смартфоните си. Около 56% от участниците в проучването твърдят, че използват неограничен пакет мобилен интернет към тарифния си план. Други 28% казват, че използват WiFi точки за достъп до интернет през мобилния си телефон.

Независимо какъв е типът достъп, над 69,6% от потребителите твърдят, че използват интернет през смартфона си всеки ден. Други 11,3% са онлайн 3-4 пъти седмично, а едва 1,5% от собствениците на смартфони не използват устройствата си за достъп до мрежата.

Средното време, което собствениците на смартфони прекарват в интернет, също е впечатляващо. Най-голямата група от тях казват, че използват интернет между 31 и 60 минути на ден – 24,1%. Около 9,5% от потребителите твърдят, че са онлайн през смартфона си средно между 61 и 120  минути всеки ден, а 8% използват над 2 часа мобилен интернет дневно.

По данни на Facebook, около 40% от потребителите й в страната използват услугите на социалната мрежа през мобилни устройства. Според проучването на Pragmatica, социалните мрежи са най-често използваните мобилни приложения – независимо от мобилната платформа. Около 58% от потребителите използват социални мрежи през мобилните им приложения, а 25,9% от тях разчитат на мобилната версия на сайта на социалната мрежа.

Като цяло, използването на мобилни приложения е тотално доминирано от безплатните такива – близо 82% от анкетираните собственици на смартфони заявяват, че използват предимно безплатни приложения. Най-често използвани са мобилните приложения на различните социални мрежи – Facebook, Twitter и др. (71,4% от собствениците на смартфони). На второ място са новинарските мобилни приложения (56,3%), а на трета позиция са игрите (50% от собствениците на смартфони). Разликата между третата и четвъртата категория в класацията обаче е близка – 46,1% от собствениците на смартфони използват и музикални мобилни приложения.

Въпреки третата си позиция при най-сваляните приложения, игрите са втори по ползваемост – 54,5% от потребителите признават, че играят на мобилни игри. “Съчетано с достъпността до мобилен интернет, това превръща мобилните игри в най-добрия маркетингов канал за мобилни устройства,” казва Христо Ласков. Според него обаче, не става въпрос за класическите Facebook игри, а по-скоро платформи, които ангажират доста по-голяма част от вниманието на потребителите.

В тона на породилата се в международен план война между мобилните приложения и браузърите на мобилни телефони, проучването на агенцията показва, че изявен лидер на българския пазар все още няма. И двата типа достъп имат своите привърженици в зависимост от дейностите, които извършват със смартфона си. За дейности като посещение на социални мрежи, игри и слушане на музика и радио, например, по-предпочитани са мобилните приложения, докато следенето на новини и посещението на сайтове за колективно пазаруване, потребителите осъществяват предимно през мобилен браузър.

още от категорията

Задават се възрастови ограничения за сваляне на приложения

TechNews.bg

Промпт-инженерството вече не е тренди професия

TechNews.bg

7 въпроса, които да зададем на Cybersecurity Forum 2025

Мария Малцева

Центровете за данни издържаха на „блекаута”

TechNews.bg

Как митата влияят върху пазара на изкуствен интелект

TechNews.bg

Повече роботи, отколкото хора, посещават онлайн магазините

TechNews.bg

Коментари