
Интересни трансформации се наблюдават в интернет индустрията напоследък. Най-големият онлайн магазин Amazon.com нае площи в Манхатън, където ще отвори първите си „офлайн” магазини. Водещият технологичен сайт CNET пък започна да издава хартиено списание.
Последната любопитна новина идва от онлайн аукциона eBay, който отваря два „умни” магазина в партньорство с дизайнера Ребека Минкоф. Търговските обекти се намират в мегаполисите Ню Йорк и Сан Франциско, съобщи Wired.com.
eBay преживя трудна последна година. Онлайн гигантът се сблъска с проблеми в сигурността и освен това се разделя с подразделението си PayPal – платежната система вече ще оперира като самостоятелна компания.
Въпреки това eBay демонстрира стабилен ръст и рентабилност, които му дават възможност да експериментира с нови бизнес модели, каквато е авантюрата с т.нар. „умни” магазини. Посетителите в тях се натъкват на огромни огледала, които същевременно играят ролята и на сензорни дисплеи.
Както в обикновен магазин, клиентът може да разгледа витрините и да избере желаните стоки. С помощта на „вълшебните огледала” потребителят може да премери конкретна дреха много по-лесно, отколкото да носи в пробната куп одежди – просто избира и поръчва желания модел, а докато чака потвърждаващ SMS, може да си изпие едно кафе.
Самата пробна също е иновативна. В нея клиентът ще открие голямо огледало, което се явява едновременно сензорен дисплей. Предвидена е възможност за промяна на осветлението, ако потребителят иска да види как ще изглежда дрехата или аксесоарът в различна обстановка.
Клиентът може да пробва друг цвят без да се връща обратно в магазина – всички стоки имат RFID етикети, чрез които „умната” пробна ги разпознава и дава информация какви варианти са налични. С натискане на един сензорен бутон, клиентът може да извика служител от магазина, който да му донесе дреха с друг цвят и размер.
RFID етикетите се използват също така за препоръки на аксесоари, които допълват една или друга дреха. Всичко, от което се интересува клиентът, се записва в неговия профил и така на по-късен етап той може много бързо да купи желания продукт онлайн.
Разбира се, събраната информация може да се използва и за персонализирани препоръки. След изпробване на дрехите, те могат да бъдат закупени с помощта на потребителския акаунт в PayPal.
Новаторският подход на eBay среща противоречиви оценки сред анализаторите. Мнозина са скептични, че това е бъдещето на търговията на дребно. Скоро обаче „умните” магазини на eBay може да се появят на много нови места, тъй като гигантът търговията на дребно Nordstrom вече тества иновативната концепция.
1 коментар
Около година след като Sony експериментира с атрактивен нестандартен модел на магазин за смартфони под водата (защото и самите смартфони са водоустойчиви) се стигна до ситуация в която Sony започва да намалява производството на смартфони, за сметка на игровата си конзола.
Странно ми е eBay какво ще правят след около години след този колоритен експеримент, защото те нямат алтернативен бизнес?