TechNews.bg
водещи новининовинитехнологии

Самолет с 10 двигателя излита и каца вертикално

При толкова много двигателни отделения е по-добре да се завъртя цялото крило за вертикални изиталия и кацания, смятат в НАСА. Снимка: ИЦ Лангли, НАСА
При толкова много двигателни отделения е по-добре да се завърта цялото крило за вертикални излиталия и кацания, смятат в НАСА. Снимка: ИЦ Лангли, НАСА

В търсене на решение, което да съчетава предимствата на хеликоптерите и самолетите с неподвижно крило, в последните години инженерите работят по проектирането на завъртащи се ротори, но НАСА изненада всички, като извади на бял свят конструкция със завъртащо се крило.

Летателният апарат може да излита и каца като вертикално като хеликоптер, но и да лети като самолет. Наречен „Смазана мълния“, накратко GL-10, безпилотният прототип направи успешно вертикално излитане и преминаване към хоризонтален полет във Форт Ей Пи Хиол, недалеч от Изследователския център Лангли на НАСА в Хемптън, Вирджиния.

Едно от най-големите предизвикателства за авиационните инженери е комбинирането на вертикално излитане и кацане (ВИК) и възможността за „висене“, типични за хеликоптерите, със скоростта и пробега на самолетите с неподвижно крило. Някои модели, разработени в последните години, постигат това чрез завъртане на двигателните отделения. Крилата остават фиксирани. За GL-10 обаче НАСА смята, че накланящите се крила са са по-добрият вариант – при работа с толкова много двигателни отделения наведнъж.

В момента моделът е във фаза на проектиране и тестване. Неговата съставна конструкция има по четири мотора на всяко от двете крила и два на опашката. Тези двигатели се задвижват от два 8 к.с. (6 кВт) дизелови двигателя, които захранват литиево-йонните батерии на въздухоплавателния съд. Безпилотния летателен апарат има размах на крилете от 6,1 м, нетно тегло от 24,9 кг и тегло при излитане от 28,1 кг.

GL-10 е изработен с помощта на процес за бързо прототипиране. От НАСА казват, че са направили серия от 12 прототипа. Те започнали с модел от модифицирана пяна, преди да разработят мостри от клас „хоби“ (с тегло 2,3-11,3 кг). Прототипите са претърпели редица „тежки кацания“, докато инженерите работили по подобряването на системата за управление на полета.

Очаква се GL-10 в крайна сметка да намери приложение при доставките на малки пратки и при полети, изискващи продължителност и издръжливост като например наблюдение за целите на селското стопанство, картиране, проучвания, спасителни операции. Мащабирана версия на модела някой ден може да се окаже способна да вози до четирима пътници.

още от категорията

Илон Мъск с ново обещание: „супер забавни, революционни видеоигри”

TechNews.bg

Samsung инвестира 350 милиона долара в аудио елита

TechNews.bg

Стартира пилотна европейска линия за фотоволтаични покривни керемиди

TechNews.bg

Wiser Technology с два нови проекта по Европейския фонд за отбрана

TechNews.bg

Тестват ново поколение въздушни технологии за гасене на пожари

TechNews.bg

Задават се възрастови ограничения за сваляне на приложения

TechNews.bg

Коментари