TechNews.bg
анализиводещи новининовини

Слаб интерес към електромобилите у нас

Регистрираните електромобили са общо 170, или 0,0047% от всички (снимка: БСК)
Регистрираните електромобили у нас са общо 170, или 0,0047% от всички (снимка: БСК)

Българите проявяват слаб интерес към електромобилите и това се дължи на ниските доходи, липсата на зарядна инфраструктура, на субсидии и достатъчно преференции, както и на потребителския манталитет, заяви Иван Костов – главен секретар на Индустриален клъстер Електромобили (ИКЕМ) по време на семинар в Панагюрище, за който съобщава БСК.

Към октомври 2015 г. у нас са били регистрирани общо 444 електрически превозни средства (0,27% от всички), вкл. 341 бр. мотопеди, 5 бр. мотоциклети, 4 бр. триколесни и 94 бр. четириколесни. Регистрираните електромобили са общо 170 (0,0047% от всички), вкл. 134 леки автомобила, 34 товарни и 2 автобуса. Водородни ЕПС към края на 2015 г. няма регистрирани в България.

Към края на 2015 г. в България са инсталирани общо около 30 зарядни колонки, работещи с напрежение 220V или 380V и мощност между 3,7 – 22kW, но все още няма инсталирани зарядни колонки за бърз заряд на трифазен ток с напрежение 380V и мощност над 22 kW. Средният разход за електрическите автомобили е 2-4 лв. за 100 км, а за автобусите – 21 лв./100 км.

„България има своя опит в този бранш и не малък брой компании, произвеждащи различни компоненти, възли и електроника за автомобилната индустрия и в частност за електромобили”, подчерта Иван Костов.

Той уточни, че към момента компаниите, ангажирани в електромобилния сектор, са над 270 и осигуряват близо 8000 работни места. Според главния секретар на ИКЕМ, редица подсектори са готови да отговорят на нуждите на електромобилната индустрия и да станат активни участници в нейното бъдещо развитие. Освен това, от изключително значение е силно развитият ИКТ-сектор.

Като пречка пред по-интензивното развитие на научно-изследователската и развойна дейност, която е ключова за електромобилната индустрия, Иван Костов посочи липсата на специализирана инфраструктура, оборудване и ноу-хау за разработване на иновации.

По отношение на обезпечаването на сектора с кадри, Костов информира, че вече са разкрити магистърски програми в областта на електромобилите и хибридните превозни средства към Русенския университет „Ангел Кънчев” и към Висшето транспортно училище „Тодор Таблешков”, като предстои стартиране на магистърска програма по електромобили и в Европейския политехнически университет в гр. Перник.

В помощ на университетите е разработен модел за предоставяне на технически средства и специализиран софтуер на български учебни заведения за подготовка на студенти от инженерните специалности. Не на последно място, техническите университети в София и в Сливен имат дългогодишен опит в направление дизайн и технически иновативни решения в сферата на електрическата мобилност.

Главният секретар на ИКЕМ съобщи още, че благодарение на усилията на експертите от ИКЕМ и НАПОО, в Националната класификация на професиите и длъжностите вече са включени две нови специалности – „Монтьор на ЕПС” и „Техник на ЕПС”.

още от категорията

Илон Мъск с ново обещание: „супер забавни, революционни видеоигри”

TechNews.bg

Samsung инвестира 350 милиона долара в аудио елита

TechNews.bg

Стартира пилотна европейска линия за фотоволтаични покривни керемиди

TechNews.bg

Wiser Technology с два нови проекта по Европейския фонд за отбрана

TechNews.bg

Тестват ново поколение въздушни технологии за гасене на пожари

TechNews.bg

Задават се възрастови ограничения за сваляне на приложения

TechNews.bg

8 коментара

Anonymous 03/07/2016 at 00:31

Моят Еспас щеше да е доста добър ван, ако всичко електрическо в него не беше така ужасяващо недодялано. Точно Рено ли ще стават електрическия лидер?

Отговор
3m 02/07/2016 at 23:22

През 2013 година от Electronic Frontier Foundation разкритикува решението на Renault да предоставя под наем батериите на Zoe на потребителите, като обвиняват фирмата в предполагаемо наличие на вграден в електрониката (DRM) софтуер. От фондацията твърдят, че това може да направи автомобила неизползваем, ако собственикът престане да плаща вноските на лизинга или Renault оттегли поддръжката.[52] Renault публично отрече използването на DRM технология чрез официалния си Twitter акаунт

Отговор
3m 02/07/2016 at 23:19

На 21 май 2014 г. между Renault Group и LG Chem е сключен меморандум за разработка на следващо поколение батерии с по-голям пробег. В документа не се споменават точни параметри за увеличаването на пробега

В края на 2014 г. се появи информация за следващата версия, която ще бъде с компоненти, произведени изцяло от Renault.

В първия си вариант ZOE страда от много бавното домашно зареждане и след множество оплаквания от собственици Renault прави промяна – в обновения ZOE моторът и силовата електроника позволяват по-ефективно и бързо зареждане с ниска мощност, но за сметка на това отпада способността за зареждане на 43 kW.

Бързото зареждане ще е вече до 22 kW на съответните зарядни станции. Зарядното и двигателят ще се произвеждат от Renault в Клеон, Франция[11][12].

Отговор
ха 02/07/2016 at 18:21

Не е безочливо да искат много пари. Високата цена на практика е заради батерията, която е ужасно скъпа. То е добре известно, че точно батерията е слабото място на електромобилите и тя за момента ги прави неконкурентноспособни…

Отговор
Anonymous 02/07/2016 at 17:29

Ганьо2, с малки разминавания, почти си прав за електромобилите. Наистина сметката за тока ще е съвсем поносима. Проблемът е друг – цялостните разходи за притежание.

Ефективността на зареждането на батериите по спецификация на Model S е максимум 92%, реално към 80%, т.е. не 4лв, а 5лв/100км.

Но, и тия параметри са сметнати както на всички други автомобили – в идеални условия, т.е. реалните са по-скоро към 8лв/100км. Добави консумацията на климатика и останалите електроники, които са изключени по време на замерванията, т.е. не са включени в твоите 20кВтч/100км, и спокойно отива 9-10лв.

Аз карам турбо-дизелова печка, която спокойно слиза до 4.5-4.9л/100км на дълъг път, заедно с климатик и 5 души на борда (е, и полу-празен багажник, де). Това прави 11-13лв/100км.

Дотук си прав, че разходите са по-малки. Но, Model S е 72 000€, моята чисто нова я взех за 26 000€. Това прави 46 000€ разлика или грубо 692 000км в дизелово гориво.

65кВтч батерия на Tesla Model S е по официални данни с 200 000км живот, т.е. 3 пъти трябва да смениш и батериите, за да изминеш тия 692 000км. При безобразните цени на батериите, токът направо го игнорирам.

Смешното е, че електрическите двигатели като конструкция са абсурдно много по-прости от бензиновите и дизеловите.

Нагло и безочливо е да искат толкова много пари.

Отговор
Ганьо2 02/07/2016 at 10:33

Сметката ти за ток ще нарастне с пренебрежимо малко в сравнение с парите които даваш за бензин/дизел/газ. Тесла Модел С минава 100км с около 20 квтч електричество, което ще рече около 4 лв. По-малки електромобили вероятно и с по-малко.

Отговор
Anonymous 01/07/2016 at 21:32

Освен да допълня казаното от Ганьо – знаете ли къде точно можете да си заредите електромобил в България? 😀

Ако е на собствен контакт, ще се изцъклите от сметките за ток 😀

Отговор
Ганьо 01/07/2016 at 14:06

Ами какъв интерес да има като заплатите в БГ са далеч по ниски от европейските, а цената на по-сносен електромобил/хибрид почва 60-70 хил. лв.

Отговор

Коментари